Skip to main content
Skip table of contents

Konseptisuunnittelun 2D-luonnostelun työkalut

Konseptisuunnittelun 2D-luonnostelun työkaluista löytyy vinkkivideo Vertex Systems Oy:n Youtube-kanavalta. Klikkaa alla olevaa linkkiä.

(78) Konseptisuunnittelun 2D-luonnostelun työkalut - YouTube

Tämä teksti on generoitu videon litteroinnin perusteella

Konseptisuunnittelun 2D-luonnostelun työkalut

Tässä artikkelissa käydään läpi eri tapoja tehdä 2D-luonnoksia konseptisuunnittelua varten – kynästä ja paperista digityökaluihin ja Vertex G4:ään. Lukemalla artikkelin saat selkeän käsityksen, mitä työkaluja on tarjolla ja miten niitä voi hyödyntää yhdessä Vertexin kanssa.


1. Miksi 2D-luonnostelu on tärkeää?

Konseptisuunnittelun alkuvaiheessa tärkeintä ei ole tarkka mitoitus, vaan:

  • idean nopea vangitseminen

  • vaihtoehtojen hahmottelu

  • yleisen ulkoasun, periaatteen tai toiminnan selkeyttäminen

Tähän 2D-luonnostelun työkalut sopivat erinomaisesti – sekä perinteiset että digitaaliset.


2. Kynä ja paperi – edelleen yleisin työkalu

Yleisin luonnostelutyökalu on yhä kynä ja paperi.

  • Luonnos voi syntyä:

    • tyhjälle paperille

    • muistivihkoon

    • sanomalehden reunaan kahvipöydässä

Tärkeintä on, että idea saadaan talteen heti kun se syntyy.

Miten paperiluonnosta voi hyödyntää Vertexissä?

  1. Piirrä idea paperille (päämitat ja perusmuoto riittävät).

  2. Ota luonnoksesta kuva (esim. puhelimella) tai skannaa se.

  3. Tuo kuva tarvittaessa Vertex G4:ään taustakuvaksi tai referenssiksi, ja mallinna sen pohjalta tarkempi 2D/3D-rakenne.


3. Digitaaliset bittikarttaohjelmat (esim. Krita)

Seuraava askel kynästä ja paperista on digitaalinen piirustusohjelma + hiiri tai piirtopöytä.

Videossa käytettiin esimerkkinä Kritaa:

  • ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelma

  • painottuu taidepiirtämiseen, mutta sopii hyvin myös konseptiluonnoksiin

  • tuottaa bittikarttakuvia (esim. PNG, JPG)

Tyypillinen työnkulku:

  1. Avaa Krita ja luo uusi piirustus.

  2. Valitse sopiva sivellin/brush ja piirrä luonnos:

    • viivapiirrokset

    • varjostukset

    • värialueet

  3. Hyödynnä tasoja (layers):

    • esim. luonnos omalle tasolle, tarkempi viivapiirros toiselle tasolle.

  4. Tallenna kuva (esim. PNG tai JPG).

Milloin bittikarttaohjelma on hyvä valinta?

  • kun haluat piirtää vapaalla kädellä, kuten paperille

  • kun mittatarkkuus ei ole vielä tärkeää

  • kun haluat nopeasti havainnollistavia kuvia, joita voi liittää esityksiin tai dokumentteihin


4. Vektorigrafiikkaohjelmat (Inkscape)

Seuraava ryhmä ovat vektorigrafiikkaohjelmat, joista videolla käsiteltiin erityisesti Inkscapea:

  • ilmainen vektorigrafiikkaohjelma

  • sopii hyvin:

    • viivapiirroksiin

    • kaavioihin ja periaatekuviin

    • logotyyppisiin ja graafisiin luonnoksiin

4.1 Uuden 2D-luonnoksen piirtäminen Inkscapella

Perusidea:

  1. Luo uusi tiedosto Inkscapessa.

  2. Käytä perusmuoto- ja viivatyökaluja:

    • viiva, suorakulmio, ympyrä, monikulmiot

  3. Hyödynnä tasot (layers):

    • esim. pohjageometria yhdelle tasolle, anotoinnit ja tekstit toiselle.

  4. Muokkaa muotoja:

    • skaalaus, kierto, kohdistus, polkujen editointi.

Tuloksena on vektori-piirros, joka säilyy terävänä mittakaavasta riippumatta.

4.2 Bittikuvan muuttaminen vektoriksi (Trace Bitmap)

Videossa näytettiin esimerkkinä tuolin kuva, joka muunnetaan vektorigrafiikaksi:

  1. Tuo kuva Inkscapeen (esim. Googlesta tai kamerasta napattu tuotekuva).

  2. Valitse kuva.

  3. Käytä toimintoa Trace Bitmap (hiiren oikea > Trace Bitmap tms. valikosta).

  4. Hyväksy perusasetukset (Apply).

  5. Inkscape luo kuvan päälle uuden vektoriobjektin.

  6. Tämän jälkeen voit:

    • poistaa alkuperäisen bittikuvan

    • muokata vektorikuvan muotoja, värejä, paksuuksia

4.3 Luonnoksen vieminen Vertexiä varten

Inkscape tuottaa vektorimuotoisia tiedostoja, joita voidaan käyttää Vertixin kanssa:

  • SVG (vektorigrafiikka)

  • mahdollisuus tallentaa DXF-muotoon, jota Vertex G4 osaa lukea

Työnkulku Vertexiin:

  1. Tee luonnos Inkscapessa.

  2. Tallenna luonnos DXF-tiedostona tai tarvittaessa SVG:nä.

  3. Tuo tiedosto Vertex G4:ään tuontitoiminnolla.

  4. Käytä tuotua viivapiirrosta:

    • referenssiluonnoksena

    • pohjana tarkemmalle 2D/3D-mallille.


5. Ilmaiset 2D-CAD-ohjelmat (LibreCAD, NanoCAD ym.)

Videolla mainittiin myös LibreCAD 2D ja vastaavat ohjelmat (vanhoja NanoCAD- ym. versioita), jotka:

  • muistuttavat käyttötavaltaan AutoCAD LT:tä

  • sopivat mittatarkempiin 2D-luonnoksiin, kun ei ole käytettävissä Vertex-lisenssiä kaikille käyttäjille

  • tarjoavat DXF-tuen

Tyypillinen käyttökohde:

  • osa tiimistä käyttää Vertexiä,

  • osa tarvitsee kevyen 2D-työkalun

  • CAD-luonnokset halutaan silti myöhemmin Vertexiin jatkokehitystä varten

Työnkulku:

  1. Piirrä 2D-luonnos LibreCADissa (tai vastaavassa).

  2. Tallenna luonnos DXF-muotoon.

  3. Tuo DXF Vertex G4:ään.

  4. Käytä tuotua viivapiirustusta osana Vertex-suunnittelua.


6. Vertex G4 – 2D-luonnostelu suoraan suunnitteluympäristössä

Videolla nostettiin esiin myös Vertex G4 2D ja 3D luonnosteluun – tämä on suora tapa tehdä luonnos samassa ympäristössä, jossa varsinainen suunnittelu jatkuu.

Milloin Vertexin omat 2D-työkalut ovat järkevin valinta?

  • kun luonnos liittyy suoraan tulevaan 3D-malliin

  • kun haluat, että ideasta on lyhyt matka:

    • osamalleihin

    • piirustuksiin

    • osaluetteloihin

  • kun käytössä on hiiri tai piirtopöytä, ja haluat pysyä yhdessä ympäristössä

Perusperiaate:

  • Piirrät 2D-viivoja, kaaria ja perusmuotoja samalla logiikalla kuin muussakin CAD-ohjelmassa.

  • Voit tuoda DXF- tai SVG-pohjia (esim. Inkscapesta tai LibreCADista) ja täydentää niitä Vertexissä.

  • 2D-luonnos voi toimia:

    • suoraan pohjana 3D-mallinnukselle

    • esityskuvana, joka liitetään dokumentteihin tai piirustuksiin.


7. Luonnoksista eteenpäin – visualisoinnit ja esitykset

Kun konseptiluonnos on valmis (oli se sitten paperilla, Kritassa, Inkscapessa, LibreCADissa tai Vertexissä), sitä voi hyödyntää eteenpäin:

  • 3D-konsepti Vertexissä

    • 2D-viivoista rakennetaan 3D-malli.

    • Mallista tehdään perusvisualisointeja ja näkymäkuvia.

  • Esitykset ja grafiikka
    Videolla mainittiin, että vektorigrafiikkaohjelmalla voi:

    • tuoda Vertixin tuottamia visualisointeja

    • tuoda SVG-muotoisia viivapiirroksia

    • yhdistää nämä muuhun graafiseen toteutukseen (esim. esityskuvat, markkinointiluonnokset)


8. Vinkkejä sopivan työkalun valintaan

Tilanne / tarve

Suositeltu työkalu

Idea syntyy kahvipöydässä

Kynä + paperi

Vapaa käsin piirtäminen digitaalisesti

Krita tai vastaava bittikarttaohjelma + piirtopöytä

Siisti viivapiirros, ikonimainen luonnos

Inkscape tai muu vektorigrafiikkaohjelma

Mittatarkempi 2D-luonnos ilman Vertex-lisenssiä

LibreCAD / muu 2D-CAD, DXF-vientimahdollisuus

Luonnos suoraan osaksi CAD-suunnittelua

Vertex G4 2D-luonnostelu ja 3D-mallinnus

Valmiiden Vertex-visualisointien jatkotyöstö

Inkscape tms. vektoriohjelma + esitysohjelmat


9. Yhteenveto

Konseptisuunnittelun 2D-luonnostelussa tärkeintä on, että:

  • ideat saadaan talteen nopeasti

  • työkalut tukevat tiimin työtapaa

  • luonnoksia voi tarvittaessa siirtää Vertexiin jatkokehitystä varten (DXF/SVG)

Tyypillinen käytännön malli on:

  1. Pikaluonnos paperille tai bittikarttaohjelmassa.

  2. Tarvittaessa siistimpi vektoriluonnos (Inkscape) ja vienti DXF-muotoon.

  3. Tuonti Vertex G4:ään ja jatko 2D/3D-suunnitteluna.

  4. Lopuksi visualisointien ja viivapiirrosten käyttö esityksissä ja dokumentaatiossa.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.